Verslag belevenissen AMSAT-DL Jahreshauptversammlung 2017

(2017-09-30) PE1ITR

Fig 1: De sterrewacht Bochum was de locatie van de vergadering. Op de voorgrond een model van de Spoetnik.
Daarachter de random waarin zich de 20m schotel bevindt.
Linksonder op de foto tegen het witte gebouw de 4 schotels die het Bochum Es'hail-2 Sat secundaire grondstation gaan vormen.

Op 30 september heb ik samen met Jack, PA0BOJ de AMSAT-DL Jahreshauptversammlung 2017 bezocht. We zijn om 7:15u met onze spullen naar Bochum vertrokken en om 20:00u waren we weer thuis. Het was een lange en interessante dag, waarbij het opviel dat het bruist van de activiteiten.
Naast de gebruikelijke bestuurlijke zaken was het centrale thema van de jaarvergadering de ontwikkelingen van en rondom de toekomstige Es'hail-2 satelliet. De verwachting is nu dat de satelliet in Q2 2018 wordt gelanceerd. Er werden lezingen gegeven over de opbouw van de diverse grondstations en de huidige status daarvan. Leuk was te zien dat in de commando grondstations uitgebreide schakelmogelijkheden worden ingebouwd waarin ook ruimte was voor experimenten. Ook de bekende LEILA wordt in aangepaste vorm ingebouwd en er zal een websdr beschikbaar zijn om het downlink signaal te monitoren.
Er was speciaal aandacht voor de digitale televisie mogelijkheden van deze satelliet. Ik vond in dit kader de lezing van Thomas DG5NGI interessant, waarin hij e.e.a. vertelde over de DVB-S2 mode die men wil gaan gebruiken. En zelfs sprak hij over DVB-S2X als mogelijke volgende stap daarna. Ik had nog niet eerder van DVB-S2 gehoord maar heb nu begrepen dat DVB-S2 meer packet georienteerd is dan DVB-S waardoor er meer mogelijkheden zijn in de opbouw van de datastream. Gesproken werd over FEC, Modulatie, BBFRAMES, Dynamic Coding en Transport Capability.
Duidelijk werd ook dat voor het experimenteren met datv op de wideband transponder coordinatie tussen gebruikers nodig is. De BATC is hiervoor een website aan het ontwikkelen waarin in deze prestatie (vanaf 8 minuten) meer info wordt gegeven.

Op de vergadering was ook een dummy S/X-band P4A transponder aanwezig. Jack had zijn DVB-S S-band televisie zender en X-band ontvanger meegenomen. En ik mijn mijn ssb/cw S/X-band apparatuur. Hiermee hebben we uitgebreid getest over de dummy transponder. Ik heb zelfs mijn eerste qso gemaakt over deze phase4a style S/X band dummy transponder met Achim DH2VA, die aan de andere kant van de ruimte zat. We hebben dan ook 59+++ rapporten uitgewisseld. En we waren weer een leuke ervaring rijker.

Er waren tijdens de bijeenkomst ook feestelijkheden. Het is namelijk op 4 oktober 2017 60 jaar geleden dat deze eerste satelliet werd gelanceerd. De sterrewacht in Bochum heeft sinds de Spoetnik een geschiednis in het opvangen van communicatie in de ruimtevaart. Ter ere daarvan werd in de middagpauze een ballon opgelaten met aan boord een zender op 70cm. Dit gaf de nodige aandacht van de media. Ik zag een cameraploeg van de WDR rondlopen.

Mijn Es'hail-2 station in opbouw

Uitgaande van de gegevens op de P4A_Leaflet zal het station er zo uit komen te zien

Narrowband Transponder (SSB/CW)
Uplink 2400.050MHz - 2400.300MHz RHCP Station: FT817 -> 13cm transverter max 30w out -> Helix feed in 1.5m dish
Downlink 10489.550MHz - 10489.800MHz vertikaal 1.5m dish PLL LNB -> 739.550 - 739.800MHz FRG9600 of SDR

Wideband Transponder (DATV)
Uplink 2401.500MHz - 2409.500MHz RHCP Ik heb nog geen plannen voor een zender, maar het trekt wel. Wie weet.....
Downlink 10491.000MHz - 10499.000MHz horizontaal 1.5m dish PLL LNB -> 741 - 749MHz in een up converter -> satelliet ontvanger

Voor 13cm gebruik ik een transverter van SG-Lab. De LO van deze transverter kan met jumpers worden ingesteld zodat je kan schakelen tussen 2304/2320/2400 MHz.

In de vergadering werd een converter gepresenteerd waarmee het downlink signaal uit een standaard twin PLL LNB met de LO van 9750MHz wordt geconverteerd naar 2m en satelliet band. Mogelijk dat ik deze print ga gebruiken als upconverter naar de satelliet ontvanger. Dan heb ik ook meteen een alternatief voor de FRG9600 ontvanger. De amsat-dl gaat deze print als bijna klaar kit uitbrengen als de satelliet is gelanceerd. Een beschrijving staat in het AMSAT-DL journal.

De antenne die ik ga gebruiken is een 1.5m solid prime focus dish. De octagon twin pll-lnb voor de downlink komt in elk geval in het brandpunt. Het is de bedoeling dat de s-band helix voor de uplink hier naar bij komt en dat ik 1 schotel ga gebruiken. Ik ga nog bekijken hoe ik deze erbij ga monteren. Ook afhankelijk van de scheiding die ik kan realiseren tussen uplink en downlink.

Voor DATV uitzendingen over de satelliet heb ik niet direct plannen. Al hoewel het DATV gebeuren wel trekt. Op dit moment kan ik met mijn HackRF SDR al DVB-S signalen maken, maar dat blijft wel beperkt tot stilstaand beeld. Tijdens de bijeenkomst werden veel gesproken over de DVB MiniMod4 en H.264 encoder van sr-systems. Dit zijn hele mooie maar ook de wat duurdere boards.

Fig 2: Het S/X band station. Het signaal uit de FT817 gaat naar een sg-lab 13cm transverter voor S-band uplink.
Het X-band downlink signaal uit de lnb wordt ontvangen op een FRG9600.
(Let op 740MHz op het display ipv 739MHz. De transponder zat 1MHz te hoog.)

Fig 3: Mijn 13cm transverter. Op de voeding ligt een 13cm helix antenne die ik in het verleden voor de ontvangst van oscar40 heb gebruikt.
Op de transverter ligt een octagon twin lnb die het X-band signaal omzet naar 739MHz

Fig 4: Dit is de Phase4a S/X band dummy transponder. De dummy transponder is het kastje met de koelrib.
Links van de koelrib is mooi de S/X band combi antenne te zien.

Fig 5: Jack PA0BOJ maakt zijn dvb-s tv zender gereed.

Fig 6: Dit is de opstelling van Jens DH6BB. Te zien is zijn DVB-S zender en minitioner ontvanger.
Hierop wordt het signaal van Jack PA0BOJ ontvangen.
Links op de foto ligt de PLL LNB die in deze opstelling gecombineerd wordt gebruikt voor televisie en ssb.
Verder links buiten beeld de s-band zender van Achim DH2VA

Fig 7: Links op de foto de S-band DVB-S zender van PA0BOJ. Rechts een deel van mijn station.
Op mijn laptop het spectrum van de transponder uitgang zoals ik dat op mijn hackrf sdr zag.

73 Rob PE1ITR

HOME | Go Back